języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

Muzyka Schuberta w mistrzowskim wykonaniu na Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego

Ciekawość i wyczekiwanie - te emocje towarzyszyły mi przed wejściem do Centrum Kultury Katowice, w którym zagościli dyrygent Jerzy Semkow oraz soliści wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Publiczność nie zawiodła, niemal wszystkie miejsca zajęte przez wyczekujących w niecierpliwości słuchaczy.

Na scenie jako pierwsi pojawili się instrumentaliści, zasiadli za pulpitami ćwicząc pojedyncze fragmenty. Piękna kompozycja dźwięków, ten nieład strojenia i przedkoncertowych przygotowań ma niewątpliwie swój urok. Gdy wszystkie miejsca były już zajęte, widownia z zaciekawieniem wypatrywała dyrygenta.

Jerzy Semkow - wybitna indywidualność międzynarodowej dyrygentury, sława na światową skalę, wolnym krokiem pokonał schody dzielące go od sceny. Artysta dał się poznać światowej publiczności m.in. występem w 1983 roku w Watykanie, gdzie dyrygował „Stworzeniem świata” Haydna podczas specjalnego koncertu dla Jana Pawła II. Współpracował z New York Philharmonic, Chicago Symphony oraz licznymi prestiżowymi orkiestrami Stanów Zjednoczonych i Australii. Jerzy Semkow występował w najsłynniejszych centrach muzycznych świata, a także wygłosił szereg odczytów o muzyce na Uniwersytecie stanu Kolorado.

Dyrygent zaprosił na scenę solistów Brigitte Fournier oraz Dietricha Henschela. Brigitte Fournier szerzej na muzycznej scenie zaistniała śpiewając partię Siostry Konstancji w „Dialogach karmelitanek” Poulenca. Natomiast Dietrich Henschel swą międzynarodową karierę rozpoczął dwoma tytułowymi rolami: w „Księciu Homburga” Henzego oraz „Doktorze Fauście” Busoniego.

Część pierwszą koncertu stanowiły „Pieśni” Schuberta w wykonaniu solistów. Fournier zachwycała niezwykłą wrażliwością, jej aksamitny głos idealnie współgrał z orkiestrą, dynamicznie kierowaną przez Semkowa. Muzyczną pasję czuć było w powietrzu, solistka wykonywała pieśni z radością, dzięki czemu wzruszała publiczność każdym słowem. Kobieca subtelność idealnie przeplatała się ze stanowczym i silnym barytonem Henschela. Pieśni w jego wykonaniu były mocne, intensywne i zaskakujące.

Nie sposób pominąć iście teatralnej aury wydarzenia. Na pierwszym planie smyczki, poruszające się energicznie: od skrzypiec przez wiolonczele po kontrabasy. Plan drugi stanowiły instrumenty dęte, w tym m.in. flety i waltornie, zaś w tle rysowały się masywne kotły. Każdy ruch, wymagał zgody dyrygenta, który całym sobą przekładał nuty na poszczególne dźwięki. Występ zakończył się donośnymi brawami, które sprawiły, iż soliści oraz dyrygent kilkakrotnie wracali na scenę, nie mogąc rozstać się z publicznością.

Druga część koncertu stanęła pod znakiem „Symfonii C-dur Wielkiej” Schuberta w wykonaniu NOSPRu ponownie pod batutą Jerzego Semkowa. Symfonia urzekła publiczność. Rozglądając się wokoło zaobserwowałam duże emocje, które towarzyszyły odbiorcom muzyki. Tym razem cała uwaga skupiła się na postaci dyrygenta, starałam się rozszyfrować, które ruchy batuty wyznaczają poszczególne partie instrumentów. Każde drgnięcie ręki coś znaczy, nie ma tu mowy o przypadku. Druga partia również spotkała się z entuzjastycznymi owacjami, tym razem pobudziła obecnych do powstania z miejsc. Koncert można określić jednym słowem – niezapomniany.

Magdalena Sarapata
2012-04-23

Koncert 20 kwietnia 2012 r. w Centrum Kultury Katowice im. K. Bochenek, sala im. G. Fitelberga, Plac Sejmu Śląskiego 2
VII Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego
Program:
Franciszek Schubert - Pieśni w instr. Maxa Regera (wybór)
Franciszek Schubert - VIII (VII) Symfonia C-dur Wielka
Wykonawcy:
Jerzy Semkow – dyrygent
Brigitte Fournier – sopran
Dietrich Henschel – tenor
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

PDF Print