języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

Teatralny maraton w Metropolii 'Silesia'

Trzecią Metropolitalną Noc Teatrów oficjalnie możemy uznać za zakończoną. W tegorocznej edycji wzięło udział 14 instytucji teatralnych i kulturalnych, a po raz pierwszy dołączyły Telewizja Katowice, Teatr Dzieci Zagłębia z Będzina, Teatr Mały z Tychów oraz Centrum Kultury Katowice. Imprezy rozpoczęły się o godzinie 11 rano, część skończyła się już sporo po północy. A jak zawsze w dotarciu do wybranych atrakcji pomogła bezpłatna komunikacja.

Czym skorupka za młodu nasiąknie..

Znamy dobrze to przysłowie: „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Edukacja teatralna i oswajanie dzieci z teatrem to najprostszy sposób na wychowanie sobie przyszłych widzów. W regionie prym w edukacji przez teatr wiodą Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” z Katowic i będziński Teatr Dzieci Zagłębia, które na tę noc przygotowały specjalne programy. W trakcie Metropolitalnej Nocy Teatrów również instytucje, których repertuar nie codziennie jest skierowany do dzieci, postawiły właśnie na najmłodszego widza oferując przedstawienia, warsztaty, wystawy i spotkania.

Ze srebrnego ekranu i z projektora…

Dobrze wspominamy oglądane na czarno-białym ekranie spektakle TV. Choć złoty wiek teatru telewizji dawno minął, na osłodę od godziny 16.00 do 22.00 w telewizyjnym studiu TVP prezentowane były wybrane spektakle „Złotej Setki Teatru Telewizji”. W trakcie MNT Teatr Śląski zainaugurował projekt „Teatr Śląski w Twoim domu”, dzięki któremu widzowie będą mogli obejrzeć wybrane spektakle Śląskiego za pośrednictwem telewizji. Natomiast w Centrum na Mariackiej  (agenda Centrum Kultury Katowice) pokazano skandalizujące „III Furie” Marcina Libera, laureata tegorocznych „Interpretacji”.

Zająć czymś ręce…

Różnorodne warsztaty znalazły się w programie niemal każdej instytucji. Jak zwykle wszystkie grupy wiekowe zaprosił na lekcje tańca Śląski Teatr Tańca. W Teatrze Śląskim sporządzano maski, w „Ateneum” elementy scenografii, w Operze Śląskiej rzeźbiono i malowano. W Runach Teatru Victoria Gliwickiego Teatru Muzycznego dzieci najpierw obejrzały krótkie przedstawienie, a następnie same przy pomocy papieru tworzyły lalki. Prowadzący, Aleksander Smoliński, wprowadził do tematyki teatru cieni: - Teatr cieni pochodzi ze Wschodu. W tradycyjnym teatrze cieni lalki wykonuje się ze skóry. Lalek jest około 150 i są animowane przez jednego aktora. Na szczęście w jednym spektaklu nie wstępują wszystkie postaci.

Co za kulisami?

Dla wszystkich, którzy jeszcze nigdy nie znaleźli się za kulisami teatralnymi, a sądząc po liczbie zainteresowanych tych jest dużo, przygotowano zwiedzanie teatrów. W Teatrze Nowym tego wyjątkowego dnia w programie wycieczki znalazły się miejsca na co dzień niedostępne – gabinety dyrektora naczelnego i artystycznego (Jerzy Makselon i Zbigniew Stryj). Swoimi nowymi wnętrzami Malarni pochwalił się Teatr Śląski. Oprowadzania „od kuchni” zaproponowało również „Ateneum”. Jak co roku Opera Śląska otwarła swoje pracownie dając tym samym możliwość poznania pracy stolarni, pracowni krawieckiej i zdobniczej. Za „kulisami” telewizji, w nastrojowym pokoju odbywało się szczególne słuchowisko „Banita wraca do Bytomia”. Uczestnicy z zamkniętymi oczami całkowicie zdawali się na mistrza ceremonii, który wprowadzał w historię z użyciem nietypowych efektów specjalnych jak dym czy zapachy.

Muzyka w teatrze

„Nieteatralne granie” – koncert artystów w pozateatralnym repertuarze – przygotował Teatr Rozrywki z Chorzowa. A „Serenady pod oknem” wyśpiewywano w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Wielkim powodzeniem cieszyła się lekcja śpiewu klasycznego przygotowana przez Operę Śląską. Pod wodzą profesjonalistów amatorzy stali się sprawną operowa maszyną, a wzory do naśladowania, soliści Opery, występowały na balkonie sali koncertowej.

To grozi kryminałem!

„Nocą z kryminałem” groziły Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego i Teatr Korez (przy współpracy z CKK i Centrum Sztuki Filmowej Silesia Film), które przygotowały świetny, tematyczny program osnuty wokół wątków kryminalnych. W holu budynku CKK swoje stoisko z kryminałami ustawiła również katowicka Biblioteka. Nieustająca kolejka chętnych towarzyszyła sporządzaniu portretów pamięciowych. Rysownik tego dnia miał zacięcie karykaturalne. Dzieci i młodzież sporządzały rysunki rzezimieszków na podstawie rysunków scenografów do przedstawień teatralnych. Spora grupa oczekiwała na spotkanie z oficerem śledczym (Jacek Pytel), który odpowiadał na wszystkie pytania, z wyjątkiem tajemnic służbowych. Jak widać, poczucie odpowiedzialności obywatelskiej w narodzie jest żywe, co nie przeszkodziło w odbyciu się w Korezie „Pojedynku” na zakończenie.

A na koniec teatr…

W Metropolitalną Noc Teatrów nie mogło zabraknąć tych najważniejszych - granych na żywo spektakli z repertuaru teatrów. Każde z przedstawień wybranych przez instytucję w trakcie Nocy cieszyło się świetną frekwencją. Nawet około południowy deszcz nie odstraszył rodziców maluchów, którzy zabrali swoje pociechy na odbywający się w tych godzinach spektakl w Teatrze Zagłębia. W Teatrze Małym w trakcie Nocy zainaugurowano popularny cykl Teatru Konesera. Śląski Teatr Tańca zaprezentował własną produkcję, udzielił gościny również zaprzyjaźnionym instytucjom. W części miejsc, jak w „Ateneum” czy Rozrywce były już nadkomplety. Nic dziwnego.

W III Metropolitalnej Nocy uczestniczyło blisko 11 tysięcy osób. To najlepszy dotychczasowy wynik. Jak się okazuje, MNT cieszy się nie tylko wciąż rosnącym zainteresowaniem widzów i instytucji teatralnych z regionu. Niedługo do Katowic przyjedzie delegacja z Saint-Étienne, miasta partnerskiego. Dwóch dyrektorów tamtejszych teatrów podchwyciło pomysł Metropolitalnej Nocy Teatrów i chce ją przenieść na grunt francuskiej metropolii.

Inga Niedzielska
2012-09-23
III Metropolitalna Noc Teatrów odbyła się w nocy z 22 na 23 września 2012 r.

PDF Print