języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

X Międzynarodowe Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012

Od 12 do 30 stycznia 2012 roku w Galerii ASP w Rondzie Sztuki w Katowicach można oglądać wystawę prac studentów biorących udział w X Międzynarodowym Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012. Prace okazały się bardzo dobre i część z nich uhonorowano nagrodami oraz wyróżnieniami. Podczas wystawy, poza najlepszymi, są prezentowane także inne, wyselekcjonowane przez jury prace. Martin Majoor, przewodniczący komisji oceniającej, tak podsumował efekty twórczości artystycznej studentów: „Wszystkie zgłoszone prace były niemal profesjonalne, z drugiej strony jury spodziewało się bardziej dogłębnych analiz.”. Przyznać trzeba, że prace są naprawdę ciekawe, wiele zaskakuje pomysłowością, choć można zauważyć też nawiązywanie do pewnych konwencji. Prawdopodobnie każdy, kto odwiedzi wystawę, znajdzie coś dla siebie, coś, co przykuje uwagę. Można oglądać prace oceniane w sześciu kategoriach: identyfikacji wizualnej, plakatu, projektowania krojów pism, publikacji, multimediów i prezentacji pracowni.

Muszę przyznać, że osobiście nie jestem ekspertem w tak technicznej i rządzącej się ścisłymi regułami dziedzinie, jak kroje pism.  Mimo to, niektóre prace mnie zainteresowały. Po analizie prezentowanych krojów, zauważa się, jak często już sama czcionka przemawia do czytającego – jej wygląd oddaje sens czy główną ideę ciągu słów, a także wiele mówi o adresacie przekazu. Mnie najbardziej przypadły do gustu kroje display’owe jako odpowiedź na hasła: ikona pop kultury (Jackson, Eastwood).

Duży profesjonalizm widać także w pracach z kategorii fotografia cyfrowa. Myślę o reportażach, które jednak zdominowała tematyka socjalna i jej szary obraz. Zdumiało mnie, że tak mało w młodych ludziach inspiracji do uchwycenia bardziej radosnych elementów rzeczywistości. Osobiście o wiele bardziej doceniłam fotografię artystyczną, gdzie widoczna jest nutka humoru.

Obrazem, który bardzo mi utkwił w pamięci jest fotomontaż Jakuba Soji, a to za sprawą połączenia elementów, które wywołują zupełnie skrajne skojarzenia. Tu jednak układają się w całość. Z jednej strony łany zbóż i wyeksponowany kwiat maku – arkadyjski obraz. Ale już koń między zbożem, to właściwie nie koń, a centaur z głową człowieka w masce gazowej. Całości dopełnia kolor nieba – niby burzowe, ale widać też kłęby kurzu, dymu. Jestem pełna podziwu dla umiejętnego budowania nastroju poprzez światło.

Poza pracami z dziedziny fotografii, największe pole do interpretacji otwierają plakaty. Na wystawie jest ich mnóstwo. Polecam dwie serie: „Rola kobiet w społeczeństwie” Pawła Ryżko oraz „Oblicza kobiety” Martyny Pazery. Pierwsza z nich to nieco karykaturalne ujęcie, ale też stereotypowe, wykorzystujące znaczenie rekwizytów. Okazuje się, że twarde feministki jednak wiele łączy z innymi kobietami, a tym elementem są… wąsy. Czyżby subtelną różnicę miał sugerować ich odmienny od pozostałych kolor?
Jeśli ktoś chce zobaczyć wizję kobiety w roli kury domowej, barbie i ofiary, polecam serię drugą.

O ogromnym potencjale, nieprzeciętności i oryginalności autorów prac świadczą umożliwiające porównanie plakaty do sztuk teatralnych, np. wiele propozycji plakatu do „Białego Małżeństwa” Tadeusza Różewicza. Tyle różnych projektów graficznych, a każdy dający możliwość otwarcia się na nowe odczytanie dramatu. Szybkie przeglądanie kolejnych prac było dla mnie takim odczytaniem, np. przez pryzmat fizyczności, duchowości, komercji czy Biblii.

Wystawa X Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012 to bardzo duża ilość prac z wielu kategorii. Nie sposób omówić wszystkich, trzeba je po prostu zobaczyć i ocenić samemu. Trzeba natomiast przyznać, że kreatywność autorów robi duże wrażenie.

Angelika Kawa
2012-01-18

PDF Print