languages: PL EN
font size: A A A
layout: Day Night WAI

Miłość w czasach kryzysu. Spektakl 'Kazimierz i Karolina' w ramach Ars Cameralis

W centrum handlowym, polskiej ulubionej przestrzeni rozrywki kulturalnej rozgrywa się mały dramat. Kazimierz (Marcin Czarnik) i Karolina (Anna Ilczuk) rozstają się. Rozstają się na raty, pomiędzy różnymi atrakcjami przygotowanymi w galerii handlowej. Kazimierz nie może się z tym pogodzić, ale Karolina pozostaje nieugięta. Jej narzeczony stracił wczoraj pracę. A to, w obliczu gospodarczego kryzysu, maluje ich przyszłość w niezbyt kolorowych barwach.

Pierwowzór spektaklu Jana Klaty stanowi tekst Ödöna von Horvátha napisany w 1932 roku. Akcja sztuki rozgrywa się w okresie wielkiego kryzysu, w chwili, gdy wszyscy na moment zapominają o problemach. Jest Oktoberfest; leci zeppelin, leje się piwo, organizowane są tańce i różne zawody sportowe.

Przy pomocy Moniki Muskały odpowiedzialnej za przekład i dramaturgię Jan  Klata przenosi bohaterów w czasy współczesne. Centrum handlowe jest lśniące i kolorowe; z palmami przypominającymi warszawską pracę Joanny Rajkowskiej, wystawą „Bodies” Raya Glovera,  prezentującą ludzkie ciała, z walką o krzyż (w rytm utworu „Gdzie jest krzyż” Mr. Heka), wojskowymi piosenkami. Cytat goni cytat rysując polską współczesność, o której chce mówić reżyser.

Charaktery bohaterów nakreślone są grubą kreską. Wzmacnia to poczucie, że kwestie wypowiadane są jak z automatu. A z ust samych bohaterów wydobywa się bełkot, który zastępuje im prawdziwą mowę: utarte frazesy, cytaty z Coelho, puste słowa. Jedynie idealista Kazimierz przebija się od czasu do czasu przez tę zasłonę banału i mówi coś prawdziwego. Jest też jedynym, który przestrzega wyznawanych zasad.

Dostęp do centrum handlowego mają wszyscy,czyli bogaci i biedni. Luksus jest na wyciągnięcie ręki, ale tylko niektórym wpadnie w nią wypatrzony towar. Miłość przegrywa ze względami ekonomicznymi. Wierność zasadom nie wynagradza wierzącego w nie.  Prezesura nie uratuje przed zawałem, uroda nie zapewni  awansu społecznego. Religia nie chroni przed kryzysem. Walka zbrojna w scenie „Polish Wars. Reconstriuction” prowadzi donikąd. Ta dość pesymistyczna wyliczanka wskazuje, że nie ma niczego, co zatrzymałoby postępujący rozkład społeczeństwa  i niczego, co wyrówna ekonomiczne różnice.

Inga Niedzielska
2011-11-16

Teatr Polski we Wrocławiu
Ödön von Horváth
Kazimierz I Karolina
Kasimir und Karoline  
Przekład i dramaturgia Monika Muskała
Scenografia Mirek Kaczmarek
Kostiumy Mirek Kaczmarek I Małgorzata Matera
Reżyseria Światła Justyna Łagowska
Choreografia Maćko Prusak
Obsada:
Kazimierz Marcin Czarnik
Karolina Anna Ilczuk
Prezes Dymek Wiesław Cichy
Sędzia Dzida Marian Czerski
Babiarz Bartosz Porczyk
Cywek Kosa Michał Majnicz
Bogna Paulina Chapko
Ela Sylwia Boroń
Mariolka Dominika Kojro
Ciało chińskie 01/11 Andrzej Wilk
Ciało chińskie 03/11 Jakub Giel
Ciało chińskie 05/11 Marcin Pempuś
Ciało chińskie 07/11 Edwin Petrykat
Ciało chińskie 09/11 Tomasz Lulek
Ze specjalnym udziałem Maćka Prusaka/Marka Stapkiewicza w roli Ciecia
Premiera: 23 października 2010 r.
Czas trwania: 95 minut (bez przerwy)

Spektakl w ramach Festiwalu Ars Cameralis.

PDF Print