languages: PL EN
font size: A A A
layout: Day Night WAI

Stowarzyszenie Muzyczne Śląski Jazz Club w Gliwicach

EN - Plac Rynek 18 44-100 Gliwice

Road to

Międzynarodowy Festiwal Jazz w Ruinach 2018

"Jazz w Ruinach" odbywający się w Gliwicach to obowiązkowa impreza sierpnia dla miłośników tego gatunku muzycznego.

Festiwal zainaugurowany w 2004 roku obecnie może pochwalić się międzynarodowym charakterem. W Ruinach Teatru Victoria w Gliwicach gościły już zespoły i muzycy z Finlandii, Norwegii, Słowacji, Mołdawii czy Kolumbii. W festiwalu biorą udział zespoły nowatorskie i tworzące autorską muzykę, gdyż jedną z idei przyświecających imprezie jest promocja nowych twarzy i zespołów. To także okazja do posłuchania aranżacji młodych, niepokornych twórców. Od roku 2008 w ramach festiwalu odbywają się wystawy oraz warsztaty jazzowe prowadzone przez wybitnych instrumentalistów, również z zagranicy.  

Zgodnie z  tradycją koncerty odbywają się zawsze w dwa pierwsze weekendy sierpnia. Organizatorem jest Stowarzyszenie Muzyczne Śląski Jazz Club.

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 3 - 11 sierpnia 2018 r.

Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa plakatów, która potrwa od 3 do 19 sierpnia br. Tematem tegorocznej edycji są „Jazz is woman and woman is jazz”, wystawa będzie eksponowana w Ruinach Teatru Victoria. Przewidywane są także wystawy pofestiwalowe w innych lokalizacjach. Na prace Organizatorzy czekają  do 26 lipca, do godz. 10.00 czasu lokalnego. 

Program Festiwalu:

3 sierpnia 2018, piątek

18:00 – koncert Zespołu Jazzowego działającego przy Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach pod kierownictwem Jarosława Spałka.

Na początek zapraszamy na występ najmłodszych uczestników festiwalu.

19:00 – otwarcie Festiwalu i wystawy plakatów jazzowych

Zanim na scenie Ruin pojawią się pierwsi zaproszeni wykonawcy otworzymy kolejną wystawę plakatów jazzowych. W wystawie biorą udział młodzi twórcy praktycznie z całego świata. Zdecydowana większość prac powstaje wyłącznie z myślą o prezentacji podczas tego festiwalu. 

Ekspozycja w Ruinach jest z reguły dostępna do 20 sierpnia, po czym odbywa tourne po kraju,  rozpoczynając od prezentacji w Galerii Uniwersyteckiej w Cieszynie. Wystawa jest realizowana przy współpracy z Zakładem Projektowania Graficznego Instytutu Sztuki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od roku 2013 wystawa ma charakter międzynarodowy.  Jej kuratorem jest dr Tomasz Kipka, wykładowca Instytutu Sztuki w Cieszynie, autor oprawy graficznej każdej z edycji festiwalu.

19:15 – Szymon Mika Trio

Szymon Mika (ur. 1991), gitarzysta, kompozytor, lider, jeden z najbardziej utalentowanych muzyków młodego pokolenia. W swojej twórczej ekspansywności zachowuje wciąż odrębny status i konsekwentnie zmierza do ambitnego celu, którym jest własna muzyka. Jest artystą niepokornym wobec nut i pokornym wobec świata, a przed wszystkim świadomym swojej wartości. Jednym słowem to nowoczesny perfekcjonista. W czerwcu ukazuje się jego nowa, autorska płyta zatytułowana „Togetherness”, którą nagrał z trio współtworzone przez Ziva Ravitza i Maxa Muchę.

Szymon Mika – gitara, Ziv Ravitz (Izrael) – perkusja, Max Mucha - kontrabas

21:00 – Monika Walczak Quintet

Wokalistka Monika Malczak - „Nowa Nadzieją Jazzu 2017” - absolwentka Wokalistyki Jazzowej na Wydziale Jazzu na Bednarskiej, a obecnie studentka tego kierunku na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jej zespół - Monika Malczak Quintet - tworzą muzycy związani z Instytutem Jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach. Chęć poszukiwania nowych brzmień w połączeniu z ich różnymi inspiracjami muzycznymi oraz nieprzeciętnym talentem nadaje muzyce świeżość i indywidualność. Obecnie pracują nad debiutancką płytą inspirowaną m.in.: free jazzem oraz muzyką ludową.

Monika Malczak – wokal, Przemysław Chmiel – saksofon sopranowy/tenorowy, Mateusz Gramburg – fortepian, Piotr Narajowski – kontrabas, Michał Szeligowski – perkusja

3 sierpnia 2018, sobota

19:00 - Gauthier Toux Trio

Gauthier Toux Trio ucieleśnia muzyczną i kulturową różnorodność współczesnego jazzu. 25-letni pianista, kompozytor i lider zespołu Gauthier Toux, jest uważany za wschodzącą gwiazdę francuskiej pianistyki jazzowej. Założone przez niego w 2013 roku międzynarodowe trio występowało już na wielu renomowanych festiwalach (m.in. na Jazz à Vienne, Paris Jazz Festival, Jazz à Orléans, Copenhagen Jazz Festival.

Zespół dotychczas wydał dwa albumy, debiutancki „More Than Ever” (2015) i „Unexpected Things” (2016), a w grudniu zeszłego roku nagrał materiał na trzecią płytę, która ukazała się w maju tego roku nakładem brytyjskiej wytwórni Naim Records. Trio, regularnie koncertujące we Francji, Szwajcarii, Włoszech, Niemczech,  Danii i Libanie, po raz pierwszy gościło w Polsce w październiku 2017 (m.in. na III Festiwalu Jazz&Literatura, Chorzów).

Gauthier Toux (Francja) –  fortepian, Remi Bouyssiere (Francja) –  kontrabas, Maxence Sibille (Francja) - perkusja

godzina 21:00 - The Brag Pack

The Brag Pack to międzynarodowa formacja instrumentalistów-entuzjastów, pełnych nieskrępowanych dążeń do nowych odkryć, o nieograniczonych pomysłach i wyobraźni. Grupa istnieje od pięciu zaledwie lat, podczas których gościła już na najważniejszych wydarzeniach i festiwalach, zyskując ogromną sympatię i zainteresowanie.

Po debiutanckim albumie „Just Braggin’”, w 2016 roku zespół wypuścił kolejne swoje fonograficzne „dziecko”, tym razem wzbogacony o wspaniały, „świeży” instrument, czyli jest wokal Kingi Pruś (uczennicy Krystyny Stańko).

Daniel Mester (Węgry) - saksofon, Sri Hanuraga (Indonezja) - fortepian, instrumenty klawiszowe, Paul Rutschka (Niemcy) - bas, Andris Buikis (Łotwa) - perkusja, Kinga Pruś (Polska) - vocal

10 sierpnia, piątek

19:00 – Woody Black 4

Austriacka formacja Woody Black 4 świadomie bada wszelkie muzyczne środki wyrazu i style, które dla tzw. „czarnego drewna” stworzyła współczesna praktyka kompozytorska ostatnich dekad. Ciepły dźwięk „czarnego drewna” jest wykorzystywany świadomie, rozpada się, eksploduje, a czasem nawet nieco się rozciąga, dzięki czemu zespół osiąga szeroki zakres stylistyczny utworów. Kwartet wybrał dość specyficzną drogę w świecie jazzu, odkrywając możliwości charakterystycznych dla tego gatunku instrumentów w sposób odświeżający i daleki od dogmatyzmu. Czterej muzycy poruszają się w klimatach współczesnego jazzu, z awangardowymi wypadami do krainy muzyki światowej.

Daniel Moser – klarnet basowy, Leonhard Skorupa – klarnet basowy, Stephan Dickbauer – klarnet, Oscar Antoli – klarnet, klarnet basowy

Koncert organizowany we współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie/Österreichisches Kulturforum Warschau

21:00 – Algorytm

Otwarte podejście do improwizacji. Melodyjne frazy połączone z nieoczywistą rytmiką. Matematyka i metafizyka. Geometria wody. Zespół Algorhythm powstał w 2013 roku. Od samego początku istnienia łączy w swojej twórczości różne idee, nurty muzyczne i osobowości. Jedynym stałym wyznacznikiem jego twórczości jest swobodna ekspresja artystyczna. Sama zaś nazwa zespołu to słowo – symbol. Odnosi się do pojęcia algorytmu, który jest codziennie stosowany we wszystkich dziedzinach współczesnego życia. Tak też muzyka Algorhythmu oddaje codzienne emocje i myśli współczesnego człowieka.

Album „Mandala” to skumulowanie doświadczeń muzyków Algorhythmu, na które wpływ miały współpraca z uznanymi wykonawcami, jak Leszek Możdżer, Tymon Tymański czy Sławek Jaskułke, a także poświęcanie się własnym projektom. „Mandala” jest zatem efektem muzycznych, a także osobistych poszukiwań członków całego kolektywu.

Tytuł płyty nawiązuje do tradycji tworzenia przez tybetańskich mnichów mandali – złożonych, koronkowych wzorów z barwionego piasku, opartych na kole i kwadracie, a następnie niszczenia ich, co przypominać ma o przemijającej naturze rzeczy. W ten sam sposób zespół zaznacza, że gotowy jest na zmiany, burzenie własnych starannie budowanych kompozycji.

„Mandala” jest owocem zimowej sesji nagranej w położonym na górskim odludziu studio Monochrom. Miks z kolei został przygotowany w nowojorskim Bass Hit Studio prowadzonym przez Dave’a Darlingtona, stojącego za nagrodzonym nagrodą Grammy albumem „Alegria” Wayne’a Shortera czy nawet „Eroticą” Madonny.

Emil Miszk - trąbka, Piotr Chęcki - saksofon, Sławek Koryzno - perkusja, Krzysztof Słomkowski - kontrabas, Szymon Burnos - fortepian

11 sierpnia, sobota

18:00 After – workshops

Koncert w wykonaniu uczestników i instruktorów warsztatów muzycznych organizowanych podczas festiwalu Jazz w Ruinach.

Jak co roku, podczas festiwalu Jazz w Ruinach odbywają się warsztaty muzyczne dla młodych adeptów, głównie uczniów szkół muzycznych, ale nie tylko. Zajęcia prowadzą wybitni muzycy, kompozytorzy i instrumentaliści, z kraju i ze świata. Koordynatorem warsztatów jest Jarosław Spałek.

Tradycją Ruin stało się, że po warsztatach ich uczestnicy wraz z instruktorami prowadzącymi zajęcia występują na dużej scenie festiwalowej otwierając ostatni dzień festiwalu, pokazując efekty warsztatów i zdobywając pierwsze szlify na dużej scenie przed festiwalową publicznością.

19:00 – MM3

MM3 jest polskim zespołem, który przez pierwszych kilka lat istnienia nie mógł zdecydować się jaki gatunek muzyczny uprawia. Artystycznym wyborem grupy był więc bolesny rozkrok pomiędzy światami jazzu, elektro, impro i czymś tam jeszcze. Zupełnie przez przypadek grupa wypracowała więc swój własny język muzyczny, a zainspirowany bogactwem Salvadora Dalego lider (MM) nazwał ten styl jazzem surrealistycznym. Od tej pory członkowie MM3 uznają, że wolno im wszystko i niczego nie muszą tłumaczyć. Nawet tego, że sami piszą o MM3 w 3 os. l. poj. Grupa nazywała się kiedyś Michał Milczarek Trio ale nikomu nie chciało się tego wymawiać.

MM3 zwyciężyło w konkursie „Jazzowy Debiut Fonograficzny” (2014) organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jesienią 2014 r. ukazał się debiutancki album MM3 „Squirrels and Butterflies”. Zespół przygotował muzykę, która najmocniej nawiązuje do jazzu. Repertuar jest jednak odzwierciedleniem najświeższych inspiracji grupy. Na płycie odnaleźć można wpływy muzyki elektronicznej, hip-hopu, rocka czy fusion. Dzięki temu kompozycje, które znalazły się na płycie ukazują jazz w innowacyjnej odsłonie brzmieniowej. Przyczynił się do tego także producent albumu - Envee, który do brzmienia muzyki MM3 podszedł bardzo kreatywnie.

Druga płyta zespołu – „Ambient Works” – jest projektem z pogranicza ambientu, minimalizmu, modern i free-jazzu. Muzycy zarejestrowali w pełni improwizowany materiał. Jego produkcją, mixem i masteringiem zajęli się Envee i Michał Milczarek. Album „Ambient Works” wymyka się muzycznym schematom i podziałom, jest nowatorski w aspekcie aranżacyjnym, jak i brzmieniowym, prowokuje do nieco innego spojrzenia na jazz i muzykę improwizowaną. Można na nim znaleźć dźwiękowe przestrzenie (VN), utwory minimalistyczne (Fogs), transowe rytmy (Burnt Toast, Coffe Stains), a nawet spreparowane brzmienie dzwonów z drezdeńskiej katedry (Dresden).

Michał Milczarek  - gitara, Bartek Łuczkiewicz – bas, Mateusz Modrzejewski – perkusja

21:00 – Hashima Jazz Quartet

Hashima to jazzowy kwartet z Belgradu, łączący rozmaite doświadczenia muzyczne w całkowicie nową jakość. Amerykański krytyk jazzowy Thomas Conrad opisał ich muzykę jako „niezwykłe połączenie klasycyzmu, awangardowego hałasu, liryczności i bałkańskiego folku”. Ich inspiracjami muzycznymi są między innymi Wayne Shorter, John Zorn, Igor Stravinsky, muzyka improwizowana, post-rock i folk. Poetycznie nawiązują do europejskiej sztuki filmowej i literatury, które podprogowo wplatają się w trzon tworzonej przez nich muzyki, nadając jej charakter programowy. Tematy przewodnie kompozycji Igora Miskovica to motywy muzyczne rozwijane poprzez aranżację i improwizację, bez stronienia od hałasu czy też subtelnych lirycznych miniatur. Cztery rozmaite intrumenty i cztery różne rodzaje wrażliwości tworzą formę odartą z tradycyjnych cech stylistycznych, która inspirowana jest odległą, opuszczoną japońską wyspą Hashima.

Srđan Mijalković - saksofon tenorowy, Aleksandar Hristić - perkusja, Vanja Todorović - kontrabas, Igor Mišković - gitara.

Tags: festiwal Gliwice jazz Jazz w Ruinach Jazz w Ruinach 2018 koncert

PDF Print