języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

Pałac Młodzieży w Katowicach

Ulica Mikołowska 20 a 40-066 Katowice

Dojazd

Ekotopie Kultury. Międzynarodowa Konferencja – Festiwal Tańca Współczesnego

W dniach 26 czerwca do 3 lipca 2016 r. w Katowicach i Bielsku Białej odbędzie się Międzynarodowa Konferencja/Festiwal współczesnej sztuki tanecznej Ekotopie kultury.

Organizatorem imprezy jest Fundacja Śląskiego Teatru Tańca.

 

Ideą festiwalu, uznawanego za ‘największy, twórczy i najbardziej dynamiczny na kontynencie europejskim’ jest symbioza wysokich technologii, gospodarki innowacyjnej i sztuki wysokiej. Jego celem jest pobudzanie kreatywności, innowacyjnego myślenia

 

Międzynarodowa Konferencja/Festiwal współczesnej sztuki tanecznej Ekotopie kultury służy szeroko rozumianym przemianom społecznym i gospodarczym, stymulując do działań innowacyjnych wspomaga proces tworzenia nowego wizerunku regionu zgodnie z hasłem „Śląskie. Pozytywna energia.” Dynamizuje przebiegi budowania tożsamości w kontekście globalnych ruchów kulturowych. Festiwal ma charakter kompleksowy. Opiera się na synergii i nieliniowości. Oferuje szerokie spektrum twórczości wybitnych twórców i młodych, uzdolnionych artystów, również debiutantów; ukazuje teatr tańca w kontekście kultury polskiej i światowej poprzez konfrontację tradycji i nowoczesności; proponuje działania interdyscyplinarne i prezentację technik i praktyk wykonawczych.

 

Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej, utworzona w 1993 roku w Śląskim Teatrze Tańca przez Jacka Łumińskiego i Catherine Peila była odpowiedzią na potrzeby zmieniającego się społeczeństwa i środowiska artystycznego. Festiwal poprzez odpowiednio opracowany program prezentacji dawał możliwość poznania różnorodnych trendów w rozwoju tańca na świecie. Walory poznawcze festiwalu podkreślały intensywne warsztaty technik ruchowych, seminaria z historii tańca i pisania o tańcu, seminaria zarządzania i administracji, warsztaty fotograficzne i wideo, kursy programów społecznych i edukacyjnych. Wszystko to uzmysławiało odbiorcom sztuki, że na sukces składa się wiele pozornie nie związanych ze sobą elementów. Format Konferencji / Festiwalu zmuszał do aktywnego uczestniczenia w  procesie budowania nowych wzorców kulturowych. Z definicji konferencja/festiwal był miejscem spotkania świata sztuki, polityki, biznesu. W ciągu ponad dwudziestu lat istnienia Festiwal zaprezentował artystów z RPA, Sudanu, Senegalu, Zimbabwe, Chin, Japonii, Korei Poludniowej, Indii, Hong Kongu, Makao, Singapuru, Izraela, Rosji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Wloch, Niemiec, Austrii, Republiki Czeskiej, Cypru, Slowacji, Szwajcarii, Ukrainy, Bialorusi, Litwy, Lotwy, Estonii, Chorwacji, Serbii, Rumunii, Finalandii, Szwecji, Danii, Belgii, Luksemburga, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Islandii, Norwegii, Nowej Zelandii, Australii, Kanady, USA, Wenezueli, Meksyku. Wśród prezentowanych artystow byli, m.in.: Limon Dance Company, Alonso King Lines Contemporary Ballet, Mikhail Baryshnikov, Wim Vandekeybus, Kibbutz Contemporary Dance Company, Rina Schenfeld, Folkwang Tanzstudio, Krisztina deChatel, Michele Anne De May, Culberg Ballet, Cie Drift. Gośćmi festiwalu byli znani dziennikarze, krytycy sztuki, dyrektorzy międzynarodowych instytucji, dyplomaci i doradcy Prezydenta USA w Białym Domu – również polscy politycy. 

Festiwal Ekotopie kultury, organizowany przez Fundację Śląskiego Teatru Tańca we współpracy z organizacjami i instytucjami partnerskimi jest wynikiem ponad dwudziestu lat doświadczeń w organizowaniu Międzynarodowej Konferencjij Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej. Cechą tamtego festiwalu, którą Ekotopie kultury przejmują jest otwartość na różnorodność kultur świata i rozumienia roli tańca w rozwoju cywilizacji.

Festiwal Ekotopie kultury jest swoistego rodzaju forum wspierania innowacyjnego myślenia poprzez eksperymentowanie. Konferencja / Festiwal kontynuuje tradycje promowania artystów tańca i artystów międzydyscyplinarnych o unikalnych wizjach. „Żadna inna dziedzina nie łączy ludzi ze sobą, nie stymuluje do działania, nie porusza i nie kształtuje zdolności do kolektywnych działań zbiorowych jak robi to kultura i sztuka” Konferencja / Festiwal zachęca do zmian i podpowiada ich kierunki.

Pokazywanie istniejących współczesnych trendów tanecznych w kontekście różnorodności kulturowych, stymuluje pomysłowość i rozwój nowatorskich idei, co jest istotą sztuki. Prezentacja tych trendów w formie otwartych warsztatów dla ludzi reprezentujących różne zawody może oznaczać innowacyjność w zakresie terapii oraz w pracy z ludźmi niepełnosprawnymi. Prezentacja osiągnięć międzynarodowych artystów środowiskom dziennikarzy może wpływać na popularyzację nowego myślenia o współczesnej kulturze, itp.

 

Program Festiwalu

Program warsztatów

 

Prezentacje festiwalowe

 

Danza Concierto, Medellin (Kolumbia)

Zespół Danza Concierto powstał w 1990 roku, w Medellin jako interdyscyplinarna grupa kolumbijskich artystów, którzy wykorzystują kulture kolumbijska do w realizacji spektakli sposobu tańca współczesnego, wypracowujac nowy język sztuki uniwersalnej. Występuje, uczy i rozpowszechnia idee tanca wspolczesnego w Kolumbii. Wielokrotnie reprezentowal swój kraj podczas podrozy międzynarodowych, zdobywając doskonale recenzje, uznanie publicznosci i krytyków, w Niemczech, Hiszpania, Polska, Francja, Brazylia, USA, Kanada, Kostaryka, Wenezuela, Meksyk, wśród innych krajów. Tworczosc artystyczna opiera się na badaniach kultury kolumbijskiej, z uwzględnieniem licznych grup etnicznych w Ameryce Łacińskiej. Działalnośćć zespołu cieszy się poparciem instytucji kultury Kolumbii, w tym Ministerstwa Kultury, krajowych firm prywatnych i organizacji międzynarodowych. http://danzaconcierto.org/historia danza concierto/

The Sapphire Creations Dance Company, Kalkuta (Indie).

Sapphire Creations jest eksperymentalną grupą taneczną z Kalkuty we wschodnich Indiach. Domeną działalności Sapphire jest szeroko rozumiany taniec współczesny, w tym dążenie do wypracowania oryginalnej techniki tańca i stylu w oparciu o rodzime tradycje kulturowe. Zespołem kieruje młody i dynamiczny choreograf Sudarshan Chakravorty. W ciągu 22 lat Sapphire występował w ponad 20 krajach na 5 kontynentach, w tym w Malezji, Kanadzie, Australii, Tajlandii, Polsce, Singapurze, Izraelu, Sri Lance, Bangladeszu, USA, Austrii, Hiszpanii, Niemczech, Czechach, Indonezji i w wielu innych.

Lubelski Teatr Tanca, Lublin (Polska)

Lubelski Teatr Tańca powstał w roku 2001 z inicjatywy Hanny Strzemieckiej, wieloletniego choreografa i dyrektora artystycznego zespołu, oraz Anny Żak, Ryszarda Kalinowskiego i Wojciecha Kapronia, tancerzy Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej. Grupa ta, wywodząca się z niezależnego ruchu studenckiego, z biegiem lat wypracowała swój własny, niepowtarzalny, a z czasem rozpoznawalny w Polsce i zagranicą styl tańca, stając się jednym z wiodących zespołów tańca współczesnego w Polsce. Dzięki konsekwentnej realizacji swojej artystycznej misji liderzy Grupy założyli nowy, profesjonalny teatr tańca z siedzibą w Centrum Kultury w Lublinie. Obecnie kierownictwo artystyczne sprawuje Ryszard Kalinowski. Kształt artystyczny spektakli powstaje w ścisłej współpracy wszystkich członków Teatru, którego aktywność twórcza ukierunkowana jest na budowanie teatru tańca jako przestrzeni dialogu z widzem, dotyczącego kondycji współczesnego człowieka. Istotne jest wykorzystanie gestu, nadającego indywidualny rys postaci i tworzącego oryginalny klimat spektaklu. Zespół gościł na wielu międzynarodowych festiwalach w Polsce oraz za granicą m.in. w: USA, Szwajcarii, Finlandii, Hiszpanii, Rosji, Niemczech, Austrii, Tunezji, Holandii, we Francji oraz na Węgrzech, Białorusi, Ukrainie i Litwie. http://www.ltt.art.pl

Jens Bjerregaard, Aarhus (Dania)

Jens Bjerregaard kształcił się w Laban Center w Wielkiej Brytanii. W 1998 roku utworzył Urban Elves, wielokrotnie nagradzany eksperymentalny zespol tańca. W 2005 roku założył Mancopy Dansekompagni a w 2007 roku Archauz, pierwsze centrum choreograficzne w Danii. Bjerregaard szybko rozwinął niekonwencjonalną strukturę Mancopy wspolpracując z artystami z całego świata, przekonany, że dzięki wymianie międzynarodowej, sztuka staje się narzędziem swobodnej ekspresji. Niezaleznie od warsztatow tanca w Danii prowadzi zajecia na festiwalach na całym świecie. Był również choreografem w różnych zespołach, kuratorem i twórcą międzynarodowych programów pomocowych dla młodych artystów. W ciągu ostatnich 5 lat, Bjerregaard pracuje na Bliskim Wschodzie, m.in wystepuje (Liban, Palestyna, Syria, Jordania), uczy, prowadzi badania i tworzy nowe projekty http://www.mancopy.dk/biographies.php? id=1751

Manish Mitra, Kalkuta (Indie)

reżyser teatralny, dramaturg aktor i choreograf. Manish ukończył Wydzial Fizyki na Uniwersytecie miejskim Kalkuty. Potem skoncentrował się przede wszystkim na dramacie, w szczególności na Kathakali stając się jednym z najciekawszych twórców teatralnych w Indiach. Przeprowadził rozległe badania w zakresie tradycyjnej i ludowej kultury Indii. Wyreżyserował ponad 25 znaczących spektakli teatralnych i podróżował z nimi po całym kraju. Jego sztuki były prezentowane na wielu międzynarodowych festiwalach. Manish współpracował z Eugenio Barbą w Odin Teatret i do dziś jest częstym gościem międzynarodowych prezentacji organizowanych w tym ośrodku.

Seminar Kibbutzim PL

to polsko­izraelski projekt twórczy, który z wydatną pomocą Instytutu Kultury Polskiej w Izraelu od 5 lat jest realizowany konsekwentnie przez Wydział Teatru Tańca w Bytomiu krakowskiej PWST i Wydział Tańca the Kibbutzim College of Education and Technology w Tel Avivie. W roku bieżącym motywem przewodnim poszukiwań młodych twórców jest zagadnienie „ponad granicami.” W efekcie powstał spektakl, którego premiera odbyła w na początku czerwca 2016 w Tel Avivie.

Maciej Kuźmiński,

Jako tancerz Maciej zadebiutował w 2007 roku, tańcząc Romeo w ‘Romeo i Julii’ uznanej austriackiej choreograf Liz King. Wcześniej występował z grupą Volt i V­2 Augustina Egurroli. W latach 2007­2010 roku, jako tancerz­freelancer, współpracował z wieloma polskimi i zagranicznymi twórcami. W sezonie 2010­2011 był solistą Polskiego Teatru Tańca. W 2013 roku, po studiach choreograficznych, powrócił jako tancerz, zdobywając angaż do projektu ‘Zero’ angielskiej grupy teatru fizycznego the Clod Ensemble. W latach 2013­2015 tancerz we własnych produkcjach m.in. improwizowanym, 40­minutowym solo ‘Maciej Kuźmiński’, czy wielokrotnie nagradzanej solo­etiudzie ‘Powtarzaj za mną’. Jako wykonawca występował na prestiżowych scenach m.in. Teatru Wielkiego w Warszawie, Konzerthaus Vien w Wiedniu, czy Sadler’s Wells w Londynie, w pracach tak znakomitych choreografów jak Nigel Charnock (Anglia) oraz Ohad Naharin (Izrael). Prestiżowy magazyn Dance Tabs opisał spektakl Macieja Kuźmińskiego ‘Room 40′ jako ‘doskonale łączący piękno i koncept’. To wyjątkowo trafne określenie założeń przyjętych przez choreografa. Jego spektakle, odważne formalnie i wymagające dla tancerzy, operują otwartą symboliką. Charakterystyczny, dynamiczny ruch, oparty na autorskich technikach ruchu Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą, nadaje choreografii rozpoznawalną formę.W pracy twórczej choreograf opracowuje i wykorzystuje własne metody – m.in. metodę pozyskiwania materiału ruchowego nazwaną Koszyk Zadań (ang. task basket), metody mapowania (ang. mind­mapping) czy zapisy choreograficzne. W procesie twórczym ważną postacią jest dramaturg Adam Hypki, z którym Kuźmiński tworzył dwie najważniejsze prace – ‘Room 40′ oraz ‘Różnicę i Powtórzenie’.

Przyczółek młodych choreografów to program mentorski adresowany do młodych tworców tańca zainteresowanych rozwijaniem warsztatu twórczego, m.in.: poprzez skonfrontowanie własnych prób choreograficznych z trzema światowej klasy mentorami. Na odkrywanie narzędzi i możliwości choreograficznych, Przyczolek choreograficzny polega na prezentacji spektakli mlodych, dysksji z mentorami i warsztatach kompozycji.

Parada tańca (Prezentacja szkół tanecznych aglomeracji Górnego Śląska – przejście ulicami miasta) Jednym z głównych celów Parady Tańca jest inspirowanie i edukowanie opinii publicznej a także zachęcenie udziału w zajęciach tanecznych, np. poprzez stworzenie odpowiednich warunków każdemu, aby mógł spróbować własnych sił w tańcu. Parada Tańca inspiruje poprzez celebracje różnorodności. W sobotę 25 czerwca 2016 reprezentacja szkół tanecznych aglomeracji Górnego Śląska przejdzie ulicami Katowic prezentując rozmaite formy taneczne i style. Miejscem docelowym Parady jest Pałacu Młodzieży, gdzie w pełnej krasie ożyją na nowo prezentacje tańców w rozmaitych formach i strukturach, będzie można sprobowac lekcji tanca pod kierunkiem instruktorów oraz potańczyc towarzysko – wszystko bezpłatnie dla publiczności.

Flash mob Seria flashmobow w otwartej przestrzeń miejskiej w wykonaniu studentow Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie


Projekty twórcze i społeczne (Katowice)

II. Warsztaty tańca współczesnego (Pałac Młodzieży Katowice)

Cele warsztatów to, m.in.: 01. Ułatwienie dostępu do informacji o technikach cielesnych, 02. Doskonalenie techniki ruchu i poszerzanie środków ekspresji, 03. Zachęcanie do innowacyjnego myślenia, działania, tworzenia nowych wartości i poszukiwania indywidualnego stylu tanecznego, 04. Stymulowanie i poszerzanie wyobraźni i instynktownego przekształcania jej w rzeczywistość, 05. Popularyzacja tańca współczesnego i zdrowego trybu życia

Wykładowcy/nauczyciele:

Louise Frankenhuis, technika Limona (Holandia),

Tomer Zirkilevitch, izraelski teatr tańca,

Janusz Skubaczkowski, polska technika tańca współczesnego (Polska),

Sebastian Zajkowski, polska technika tańca współczesnego (Polska),

ShiBo (taniec Chinski),

Manish Mitra, Kathakali (Indie)

III. Projekty społeczne

TEATR NIEWIDOCZNY „Teatr Niewidoczny” jest niedostrzegalny – pojawia się w miejscach, w których ludzie nie spodziewają się działań artystycznych. Służy szeroko rozumianym przemianom społecznym. Cele: 01. Przeciwdziałanie negatywnym skutkom wykluczenia społecznego, 02. Uświadomienie wartości społecznych, kulturowych i twórczych tańca, 3. Pobudzenie kreatywności i abstrakcyjnego myślenia, 04. Rozwijanie umiejętność krytycznego myślenia i interpretowania

3. 1. “Jezioro łabędzie” to projekt integracyjny adresowany do osób niewidomych i niedowidzących realizowany przez Tobiasza Berga przy wspolpracy z Centrum Kultury "Teatr Sztuk" w Jaworznie. Inspiracją do stworzenia spektaklu jest “Jezioro łabędzie”i jego walory muzyczne. Muzyka łączy wzrok, dźwięk i dotyk. Osoby z niepełnosprawnością sensoryczną często rozwijają większą zdolność reagowania poprzez zmysły, które pozostają niezmienione, a to ułatwia działalność muzyczną. Aktywne uczestnictwo muzyczna pomaga ludziom uzyskać większą niezależność.
Tematem przewodnim spektaklu to wyobrażenia uczestników o dzwiękach muzycznych i baśniowej treści Jeziora łabędziego. W jaki sposób ta treść przekłada się na znaną im rzeczywistość – z doświadczeniem i przeżyciami osobistymi wykonawców. Praca nad spektaklem opiera się o techniki contact improvisation, body risk, autetic movement, floorwork – z poszczególnych sesji powstają sceny i struktura pektaklu. Proces pracy nad spektaklem ma na celu wypracowanie u osób niewidomych i niedowidzących nowych umiejętności i możliwości fizycznych pomagających im w codziennym życiu – poczucie dobrego funkcjonowania w społeczeństwie, domu i na ulicach miasta. Osoby niepełnosprawne a tym samym zmagające się z różnymi formami wykluczenia – Tobiasz Berg chce w ten sposób włączyć w aktywne tworzenie dóbr kultury. Jednocześnie celem projektu jest zaktywizowanie odbiorców do dyskusji i analizy, która jest podstawą mądrego kształtowania teraźniejszości i wprowadzania innowacji społecznych dla lepszej przyszłości.

Projekt edukacyjny:

Okno na kultury świata – taniec

Intensywne warsztaty tańca współczesnego

25 czerwca – 01 lipca, 2016

(7 godzin dzienne przez 6 dni + pokaz dla publiczności w formie spektaklu przygotowanego przez uczestników warsztatu pod kierunkiem gościnnych twórców z Indii)

dla uczniów Gimnazjum nr 7 w Bytomiu

Warsztaty poprowadzą:

Pintu Das, Kalkuta, Indie – ukończył Uniwersytet Rabbindranatha Tagore, Wydział Tańca ze specjalizacją: tancerz tradycyjnych form Kathakali; od 15 lat zajmuje sie tańcem współczesnym – pracuje jako tancerz w Sapphire Creation Company oraz nauczyciel Sapphire Academy. Uznawany jest za jednego z najbardziej kreatywnych, interesujących choreografów współczesnych w Indiach.

Ankita Gupta, Kalkuta, Indie – jest tancerką i choreografem Sapphire Creations Dance Company, jednego z najstarszych i najbardziej prestiżowych instytucji tańca współczesnego w Indiach. Jej prace prezentowane były na wielu scenach świata, m.in.: w Australii, Singapurze, Kanadzie, Izraelu.

Tagi: Ekotopie Kultury festiwal Katowice taniec taniec współczesny

PDF Print