języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów

Plac Sejmu Śląskiego 2 40-032 Katowice

Dojazd

Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków 2018 w Katowicach

6 edycja festiwalu odbędzie się w dniach 15, 16.06 i towarzyszy Kongresowi Sieci Miast Kreatywnych UNESCO (Kraków – Katowice, 12 – 15 czerwca). Stąd w programie muzyka z kilku wybranych miast i regionów związanych z Siecią Miast Muzyki UNESCO. Tak jest w przypadku Orchestre Les Mangelepa (założonej w kenijskim Nairobi, lecz przez kongijskich muzyków), Electric Fields z australijskiej Adelajdy czy Breabach ze szkockiego Glasgow.

Motto festiwalu brzmi „Side roads” – „Boczne drogi”. Nawiązuje do hasła przewodniego spotkania Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, czyli „Creative Crossroads” („Twórcze Rozdroża”)" i idei Krakowic –wzajemnej współpracy Katowic i Krakowa. Na skrzyżowaniu tych bocznych ścieżek muzyki  świata spotkają się we wspólnych projektach muzycy z Gandawy (Damas Duo) z rodzinną Kapelą Maliszów z Beskidu Niskiego czy artyści z Kolumbii i Francji, tworzący zespół Pixvae. Wiele z tych bocznych ścieżek, jak Wyspy Zielonego Przylądka, to pulsujące muzyczne wulkany, raz po raz wystrzeliwujące w górę nową gwiazdą muzyki świata. Jedna z nich – doskonale już znana na świecie Elida Almeida – będzie gościem katowickiego festiwalu. Specjalna okazja (Kongres Sieci Miast Kreatywnych UNESCO) wymaga specjalnej oprawy, dlatego na Ogrody Dźwięków zapraszamy w tym roku do namiotu festiwalowego na parkingu C w katowickiej Strefie Kultury. W środku nie zabraknie miejsca do tańczenia, ale będzie też można usiąść. Dla spragnionych nie tylko muzyki szykujemy strefę gastronomiczną z foodtruckami i napojami.

 Program:

15 czerwca (piątek), godz. 19.00
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

ORCHESTRE LES MANGELEPA (Kinszasa/Nairobi)

Jeśli ktoś jest odpowiedzialny za ewolucję afrykańskiej rumby i jej dominację w latach 60. i 70. XX wieku na falach radiowych i parkietach tanecznych Czarnego Lądu, to jest to bez wątpienia Orchestre Les Mangelepa. Zespół – legenda składający się z kongijskich muzyków najpierw udał się na emigrację do Nairobi, którą podbił butami na wysokich koturnach, poetyckimi tekstami, słodko-gorzkim harmonijnym wokalem Evany, Macky i Vivy oraz aranżacjami, w których spotykała się ojczysta tradycja (Lingala), wpływy muzyki kenijskiej i język suahili.

Dziś Orchestre Les Mangelepa jest tak samo potężna jak w złotych dekadach muzyki i swoim najnowszym albumem o bardzo znaczącym tytule „Last Band Standing” koncertuje wreszcie w Europie.

15 czerwca (piątek), godz. 20.10
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

KRZIKOPA (Katowice)
Dwie dziołchy plus sztyry chopy równa się chacharski sekstet Krzikopa.

Mówią o sobie, że grają śląską muzykę, a jej pierwotną, folkową energię mnożą przez ogień drzemiący w każdym z muzyków. Przepis na larmo wg Krzikopy to muzyka i taniec, połączenie polki z elektro i kubańskim clave, skocznego śląskiego walczyka z bałkańskim rytmem, oberka z D’n’B. Lubią pracować ze szlagrami, ale nie stronią również od pieśni z zapomnianych śpiewników. Ich debiutancka płyta ma się za chwilę pojawić na świecie.

15 czerwca (piątek), godz. 21.15
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

PIXVAE (Bogota/Lyon)

Nazwa odnosi się do botanicznego eksperymentu – krzyżówki owocu palmowego i brzoskwini. W muzyce w równie hybrydalny sposób łączy ze sobą dwa tria: francuską math-noisową, rockową Koumę i kolumbijską formację Bambazu, „zmutowane trio mocy” i ciepłe, rytmiczne kompozycje wokalne z wybrzeża południowego Pacyfiku. Francuzi czasem dostosowują się do kolumbijskiego metrum, Kolumbijczycy dają pohałasować na swoim podwórku. Wynik tej polityki ustępstw, kontrolowanej symbiozy jest co najmniej spektakularny.

15 czerwca (piątek), godz. 22.00
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

Potańcówka: RUBE ŚWINYE

Grają śląskie walczyki, mazurki z rękopisów, a nawet salzurki (salza+mazurek) na potańcówkach, z teatrami, czasem na weselach. Na antenie telewizji i na WOMEX-ie. Rube świnye to kolektyw multinstrumentalistów aranżujący z pasją ludową muzykę śląską i łączący folkową improwizację z prawdziwie śląską fantazją. Znajdziemy tu wszechobecny akordeon, trąbkę i wspólną radość ze śpiewania.

16 czerwca (sobota), godz. 19.00
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

DAMAST DUO (Gandawa) + Kapela Maliszów

Skrzypce i akordeon. Belgia i Syria. Jonas Malfliet, znany z Les Busciciens czy The Lonely Ensemble, i Shalan Alhamwy związany z Syryjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną stworzyli unikalny album „From Damascus to Ghent”. Odwołuje się on zarówno do bogatego repertuaru arabskiej, tureckiej i bałkańskiej muzyki ludowej, jak i współczesnych form kompozycyjnych, do tradycji i praktyki improwizacji. Tu usłyszymy całkiem nowy projekt muzyczny, stworzony specjalnie dla festiwalu we współpracy z rodzinnym trio Kapela Maliszów.

16 czerwca (sobota), godz. 20.10
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

BREABACH (Glasgow)

Niewiele szkockich formacji muzycznych może poszczycić się taką listą nagród. W roku założenia (2005) Breabach wygrał Open Stage Award fundowane przez Celtic Connections. W 2012 roku został ogłoszony najlepszym zespołem folkowym przez Scots Trad Music Awards. Rok później muzycy zgarnęli główne laury za najlepszy występ na żywo i dwie nominacje w kategorii „Best Band” BBC Radio 2 Folk Awards. Zagrali znakomite i pamiętane koncerty na scenie opery w Sydney i Central Parku, zrealizowali również wieloetniczny projekt muzyczny „Boomerang”, silnie eksplorujący związki między muzyką i kulturą aborygeńską, szkocką i maoryską. Breabach to unikalna marka folkowa, łącząca tradycję szkockiej tradycji muzycznej, śpiewanej i tańczonej – z nowoczesną wyobraźnią twórczą, wyzwoloną z wszelkich ograniczeń.

16 czerwca (sobota), godz. 21.15
Namiot festiwalowy w Strefie Kultury

ELIDA ALMEIDA (Praia)

Elida Almeida urodziła się 25 lat temu na jednej z wulkanicznych wysp Cape Verde. Szkoliła swój głos praktykując śpiew kościelny, a wrażliwość na sprawy społeczne (powszechne prawo do edukacji) kształciła w trakcie pracy w lokalnym radio w Santiago. Tam powstała jedna z pierwszych jej kompozycji, która przyniosła jej rozgłos – „Nta Konsigiui”. Zanim wypatrzył ją José da Silva, producent współpracujący z Cesarią Evorą, występowała na lokalnych koncertach i w barach Zielonego Przylądka. Dzisiaj Elida Almeida jest już autorką trzech albumów. Jej niezwykły ciepły, subtelnie swingujący głos i kompozycje, w których słychać rdzenne rytmy batuque, funaná i morna, przyniosły jej w 2015 roku medialny sukces i prestiżową nagrodę RFI.

16 czerwca (sobota), godz. 22.30
Klub Królestwo, rondo im. J. Ziętka

Koncert klubowy: ELECTRIC FIELDS (Adelajda)

„Two feminine brothers” czy „girly boys”, jak pisze się o Electric Fields, tworzy Zaachariaha Fielding, który w 2011 roku znokautował rywali podczas X Factor Australia śpiewając „Talkin’ About a Revolution” Tracey’a Chapmana oraz Michael Ross – kompozytor i kreatywny producent muzyczny, autor słynnego utworu „Equal Love” napisanego dla instytucji działającej na rzecz praw homoseksualnych w USA. Ich elektro-soulowy duet Electric Fields łączy elektroniczne bity i jeden z najstarszych rdzennych języków Australii Południowej – Anangu Pitjantjatjara Yankunytjattjara. Electric Fields to prawdziwie transkulturowy i transgenderowy projekt, któremu ton nadaje hipnotyzujący głos Fieldinga. 
 
Bilety w cenie 20 zł (jeden wieczór), 30 zł (karnet) do zakupienia na going.pl, kupbilecik.pl, ticketportal.pl oraz przed wydarzeniami.

Tagi: festiwal muzyki świata Festiwal Muzyki Świata Ogrody Dźwięków festiwale Katowice Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów

PDF Print