języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

Kino Amok - Scena Bajka w Gliwicach

Ulica Dolnych Wałów 3 44-100 Gliwice

Najbliższe

2018-12-15 - 2018-12-15

20181215T120000/20181215T120000

Dojazd

Met Opera Live 2018/2019 w kinie Amok

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” w gliwickim kinie Amok rozpocznie 6 października 2018 roku transmisja sztandarowego spektaklu Met – „Aïdy” Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej.

Wśród dziesięciu spektakli znajdą się cztery nowe inscenizacje: „Samson i Dalila” Camille’a Saint- -Saënsa, „Marnie” Nica Muhly’ego (grana w Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy), „La traviata” Giuseppe Verdiego i „Adriana Lecouvreur” Francesca Cilèi. Widzowie transmisji na całym świecie po raz pierwszy będą mogli zobaczyć na wielkim ekranie XX-wieczne arcydzieło Francisa Poulenca – „Dialogi karmelitanek”. Powróci również w nowej obsadzie uwielbiana przez widzów inscenizacja „Carmen” Georges’a Bizeta, która od lat bije rekordy popularności.

Podczas transmisji w sezonie 2018–19 znowu będziemy podziwiać największe gwiazdy wokalistyki. Wystąpią między innymi: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Roberto Alagna, Elina Garanča, Željko Lučić, Jonas Kaufmann, Eva-Maria Westbroek, Diana Damrau, Carlo Bosi, Maurizio Muraro, Pretty Yende, Christine Goerke, Karita Mattila, Javier Camarena i Isabel Leonard. Ponownie zobaczymy Piotra Beczałę, który tym razem zaśpiewa Maurizia – obiekt westchnień tytułowej bohaterki „Adriany Lecouvreur”. Ponadto The Metropolitan Opera przygotowała w nadchodzącym sezonie miłą niespodziankę dla polskich widzów: po raz pierwszy w transmisji z Met będziemy mogli zobaczyć Aleksandrę Kurzak.

Program:

Giuseppe Verdi
Aïda
06.10.2018 | sobota | 18:55  [CEST]         
NOWA OBSADA
dyrygent: Nicola Luisotti
reżyseria: Sonja Frisell
scenografia: Gianni Quaranta
kostiumy: Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Anna Netrebko jako Aïda, Anita Rachvelishvili jako Amneris, Aleksandrs Antoņenko jako Radamès, Quinn Kelsey jako Amonasro, Ryan Speedo Green jako Faraon
Spektakl transmitowany po raz trzeci. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego. Na prapremierze „Aïdy” Verdi został wywołany 32-krotnie do ukłonów. Do dziś opera ta zaliczana jest do nieśmiertelnych hitów teatru muzycznego. Miłosny trójkąt, który tworzą etiopska niewolnica Aïda, wódz egipski Radamès i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm gwarantują wyjątkowe przeżycia, zwłaszcza gdy w główne postaci wcielają się Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili i Aleksandrs Antoņenko.

Camille Saint-Saëns
Samson i Dalila
20.10.2018 | sobota | 18:55 [CEST]      
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Sir Mark Elder
reżyseria: Darko Tresnjak
scenografia: Alexander Dodge
kostiumy: Linda J. Cho
światło: Donald Holder
w rolach głównych: Roberto Alagna jako Samson, Elīna Garanča jako Dalila, Laurent Naouri jako Arcykapłan, Elchin Azizov jako Abimélech, Dmitry Belosselskiy jako Stary Żyd
Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła. W głównych bohaterów opery wcieli się para artystów znana widzom transmisji m.in. brawurowej „Carmen” z 2010 roku – Elīna Garanča i Roberto Alagna.

Giacomo Puccini
Dziewczyna z Dzikiego Zachodu
27.10.2018 | sobota | 18:55 [CEST]          
NOWA OBSADA
dyrygent: Marco Armiliato
reżyseria: Giancarlo Del Monaco
scenografia i kostiumy: Michael Scott
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, Jonas Kaufmann jako Dick Johnson (Ramerrez), Carlo Bosi jako Nick, Željko Lučić jako Jack Rance, Michael Todd Simpson jako Sonora, Matthew Rose jako Ashby, Oren Gradus jako Jake Wallas
Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem niż operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramerrez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.


Nico Muhly
Marnie
10.11.2018 | sobota | 18:55 [CET]
PREMIERA SEZONU / PO RAZ PIERWSZY W MET
dyrygent: Robert Spano
libretto: Nicholas Wright
reżyseria: Michael Mayer
scenografia i projekcje wideo: Julian Crouch i 59 Productions
kostiumy: Arianne Phillips
światło: Kevin Adams
w rolach głównych: Isabel Leonard jako Marnie, Janis Kelly jako Pani Rutland, Denyce Graves jako Matka Marnie, Iestyn Davies jako Terry Rutland, Christopher Maltman jako Mark Rutland
Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku „Marnie”, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Premiera zostanie przygotowana w koprodukcji z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Giuseppe Verdi
La traviata
15.12.2018 | sobota | 18:55 [CET]      
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: Michael Mayer
scenografia: Christine Jones
kostiumy: Susan Hilferty
światło: Kevin Adams
w rolach głównych: Diana Damrau jako Violetta Valéry, Juan Diego Flórez jako Alfredo Germont, Quinn Kelsey jako Giorgio Germont
Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś „La traviata” cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna), ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry (tytułowej ‘traviaty’, czyli z wł. ‘zbłąkanej; tej, która zboczyła z drogi’) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. Do cyklu transmisji „La traviata” powraca w nowej inscenizacji Michaela Mayera pod batutą Yannicka Nézet-Séguina. W parę nieszczęśliwych kochanków wcielą się Diana Damrau i Juan Diego Flórez.

Francesco Cilèa
Adriana Lecouvreur
12.01.2019 | sobota | 18:55 [CET]      
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Gianandrea Noseda
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia: Charles Edwards
kostiumy: Brigitte Reiffenstuel
światło: Adam Silverman
w rolach głównych: Anna Netrebko jako Adriana Lecouvreur, Anita Rachvelishvili jako Księżna de Bouillon, Piotr Beczała jako Maurizio, Carlo Bosi jako Ksiądz de Chazeuil, Ambrogio Maestri jako Inspicjent Michonnet, Maurizio Muraro jako Książę de Bouillon
Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami. W nowej inscenizacji Sir Davida McVicara w roli tytułowej wystąpi Anna Netrebko, która całkiem niedawno dołączyła tę partię do swojego repertuaru. Maurycym, synem polskiego króla, będzie Piotr Beczała.

Georges Bizet
Carmen
02.02.2019 | sobota | 18:55 [CET]               
NOWA OBSADA
dyrygent: Louis Langrée
reżyseria: Sir Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
w rolach głównych: Clémentine Margaine jako Carmen, Aleksandra Kurzak jako Micaëla, Roberto Alagna jako Don José, Alexander Vinogradov jako Escamillo
Spektakl transmitowany po raz trzeci. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach Carmen, zabija ją. Met już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” wielki operowy przebój. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Gaetano Donizetti
Córka pułku
02.03.2019 | sobota | 18:55 [CET]          
NOWA OBSADA
dyrygent: Enrique Mazzola
reżyseria i kostiumy: Laurent Pelly
scenografia: Chantal Thomas
światło: Joël Adam
w rolach głównych: Pretty Yende jako Marie, Javier Camarena jako Tonio, Stephanie Blythe jako Markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpice
Rubasznie rozkoszna, lekka i zabawna opera komiczna Gaetana Donizettiego jest niestety rzadko wykonywana. Kompozytor postawił wykonawcom tak wysokie wymagania, że tylko nieliczni śpiewacy są w stanie zaśpiewać rolę Tonia. Dlaczego? W swej arii trwającej zaledwie trzy minuty artysta musi zaśpiewać aż 9 wysokich dźwięków ‘c’. W tej roli usłyszymy Javiera Camarenę, który w sezonie 2017–18 występuje w „Semiramidzie” Rossiniego. W roli tytułowej córki pułku, czyli przygarniętej przez żołnierzy sieroty, która okazuje się w końcu dzieckiem arystokratycznej rodziny, usłyszymy Pretty Yende. Ta południowoafrykańska sopranistka brawurowo zaśpiewała Adinę w transmitowanym ostatnio „Napoju miłosnym” tego kompozytora.

Richard Wagner
Walkiria
30.03.2019 | sobota | 17:00 [CET]           
NOWA OBSADA
dyrygent: Philippe Jordan
reżyseria: Robert Lepage
scenografia: Carl Fillion
kostiumy: François St-Aubin
światło: Etienne Boucher
w rolach głównych: Christine Goerke jako Brünhilde, Eva-Maria Westbroek jako Sieglinde, Stuart Skelton jako Siegmund, Jamie Barton jako Fricka, Greer Grimsley jako Wotan, Günther Groissböck jako Hunding
Wystawienie opery Richarda Wagnera to zawsze wielkie wydarzenie. Nie tyle z powodu ogromu jego wielogodzinnych dzieł, co przede wszystkim trudności wykonawczych, jakie postawił przed artystami. To dlatego na światowych scenach nie goszczą one na co dzień, a specjalna kategoria śpiewaków wagnerowskich jest wprost rozchwytywana. „Walkiria” – drugie ogniwo tetralogii „Pierścień Nibelunga” – opowiada o spotkaniu rozdzielonych bliźniąt: Zygmunta i Zeglindy. Zraniony podczas walki wojownik trafia do domu Zeglindy i zakochuje się w niej z wzajemnością, choć kobieta jest mężatką i okazuje się być jego siostrą. Śmiertelnicy są jednak tylko pionkami w grze bogów: Wotana i jego żony Fricki. Walkiria Brunhilda, jedna z córek Wotana, sprzeciwia się jednak woli ojca... Multimedialna inscenizacja Met nawiązuje do historii wykonań tej opery i podkreśla ponadczasowość dzieła Wagnera.

Francis Poulenc
Dialogi karmelitanek
11.05.2019 | sobota | 18:00 [CEST]            
PO RAZ PIERWSZY W HD
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: John Dexter
scenografia: David Reppa
kostiumy: Jane Greenwood
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Isabel Leonard jako Blanche de la Force, Adrianne Pieczonka jako Pani Lidoine (nowa przeorysza), Erin Morley jako Siostra Konstancja, Karen Cargill jako Matka Maria, Karita Mattila jako Pani de Croissy (stara przeorysza), David Portillo jako Kawaler de la Force, Dwayne Croft jako Markiz de la Force
Długa droga wiodła od prawdziwego wydarzenia – skazania na śmierć karmelitanek z zakonu w Compiègne podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789) – do prapremiery „Dialogów karmelitanek” w La Scali w 1957 roku. Najpierw ich losy opisała w powieści Gertrude von Le Fort. Potem historia zakonnic pojawiła się na scenie teatralnej w dramacie Georges’a Bernanosa. Sztuka przykuła uwagę Francisa Poulenca, który skomponował do niej intymną muzykę, nie wprowadzając prawie żadnych skrótów w tekście. Choć akcja rozgrywa się w XVIII-wiecznej Francji, kompozytor widział w dziele wyraz okropności II wojny światowej i obozów koncentracyjnych. Hrabianka Blanche wstępuje do klasztoru, który wkrótce potem zostaje zniszczony przez rewolucję. Dziewczyna ucieka, inne zakonnice zostają skazane na ścięcie. W ostatnim momencie Blanche dobrowolnie przyłącza się do nich i wchodzi na szafot.

Ceny:
Pojedyncze bilety:
50 zł /normalny/; 45 zł /ulgowy/; 40 zł /Rodzina 3+/
W karnecie 5+ /w przypadku wykupienia z góry co najmniej 5 dowolnych oper/
45 zł /normalny/; 40 zł /ulgowy/

Zachęcamy do zakupu biletów on-line, dostęp przez stronę internetową kina w zakładkach:
http://amok.gliwice.pl/repertuar
http://amok.gliwice.pl/wydarzenia/met-opera-nowy-sezon-20172018

Rezerwacja biletów:
- Kino AMOK – Scena BAJKA, ul. Dolnych Wałów 3, 44-100 Gliwice, tel. +32/231 56 99; kasa@amok.gliwice.pl
- Teatr Miejski w Gliwicach, ul. Nowy Świat 55/57, 44-100 Gliwice, tel. 32/ 232 13 39.



Tagi: Amok Gliwice Metropolitan Opera Nowy Jork Opera transmisja opery

PDF Print