języki: PL EN
rozmiar tekstu: A A A
wersja portalu: Dzień Noc WAI

Klub Inicjatyw Kulturalnych w Gliwicach

Ulica Studzienna 6 44-100 Gliwice

Dojazd

XX Gliwicki Festiwal Bachowski

Gliwicki Festiwal Bachowski co roku gości w gliwickich kościołach najwybitniejszych interpretatorów muzyki barokowej.

Organizatorem wydarzenia jest Klub Inicjatyw Kulturalnych, Miasto Gliwice oraz parafie (Wszystkich Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach). Miłośnicy utworów wybitnego kompozytora w ciągu kolejnych edycji letniego festiwalu mogli podziwiać występy, między innymi, Allana Rasmussena, Jakuba Burzyńskiego, Arte dei Suonatori, Michała Janczaka czy Luciany Mancini.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja, odbędzie się w dniach 13 - 24 lipca.

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski.

Biuro festiwalowe: COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36, www.kikgliwice.com

Czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00 Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/ 231 38 55.

W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.


Program XX edycji:

13 lipca, godz. 18.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Marcina Lutra, Gliwice-Łabędy,

ul. Strzelców Bytomskich 18

 „Lipsk versus Salzburg”

 Sirkka-Liisa Kakkinen (Finlandia) – skrzypce barokowe

Elżbieta Stefańska – klawesyn

 w programie: J. S. Bach, H. I. F. von Biber, W. A. Mozart

Inauguracja festiwalu, nawiązując do popularnej XVIII-wiecznej tradycji, będzie rodzajem symbolicznego pojedynku dwóch europejskich ośrodków muzycznych: Lipska i Salzburga. Usłyszymy znakomitą fińską skrzypaczkę Sirkkę-Liisę Kaakinen-Pilch. To niezwykle wszechstronna artystka, wykonująca muzykę wszystkich epok ze szczególnym naciskiem na repertuar od XVII do XIX wieku. współpracowała z elitą wykonawców muzyki dawnej m.in. w orkiestrach Fransa Brüggena i Philippe’a Herreweghe’a. Przez ponad dziesięć lat była koncertmistrzem Collegium Vocale Gent. W Gliwicach wystąpi wspólnie z wielką damą klawesynu - Elżbietą Stefańską, a to oznacza, że instrument ten zabłyśnie także pełnią swoich możliwości solowych.

17 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Gliwice, ul. Daszyńskiego 2

„Gambissimo”

Krzysztof Firlus – viola da gamba

Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa

Anna Firlus – klawesyn

w programie: F. Couperin, A. Forqueray, C. F. Abel

Sensacją w dziedzinie nagrań muzyki dawnej stała się wydana w tym roku przez firmę „Dux” płyta "C.F.Abel - Sonatas from the Maltzan Collection". Zawiera ona światową premierę

fonograficzną odnalezionego w 2015 roku w Bibliotece Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zbioru sonat niemieckiego kompozytora i wirtuoza violi da gamba Carla Friedricha Abla. Powstały one podczas pobytu kompozytora w Londynie. Abel w Lipsku był uczniem Jana Sebastiana a wraz z jego synem Johannem Christianem Bachem zorganizował i prowadził pierwsze w stolicy Anglii publiczne koncerty, które nazywano Bach-Abel-Concerts. Wspomniana płyta to najnowszy projekt znanego muzycznego małżeństwa Krzysztofa i Anny Firlus, do których dołączył grający na barokowej wiolonczeli Tomasz Pokrzywiński. W ich wykonaniu oprócz zarejestrowanych na płycie nowoodkrytych dzieł, usłyszymy także barokową muzykę francuską.

20 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Gliwice, ul. Daszyńskiego 2

„Two for Bach”

Laura Pontecorvo (Włochy) – flet traverso

Rinaldo Alessandrini (Włochy) – klawesyn

w programie: J. S. Bach

Rinaldo Alessandrini to znakomity włoski dyrygent i klawesynista, znany przede wszystkim jako lider zespołu Concerto Italiano. W Gliwicach przedstawi swój najnowszy projekt - program duetowy poświęcony wyłącznie muzyce J. S. Bacha. Znalazły się w nim oryginalne sonaty na klawesyn obbligato i flet poprzeczny. Alessandrini oraz flecistka Concerto Italiano Laura Pontecorvo inspirowali się również bachowskim repertuarem na inne instrumenty. Oprócz dzieł oryginalnych postanowili więc sięgnąć po fletową wersję Sonaty G-dur na skrzypce i klawesyn czy dokonaną przez samego Bacha transkrypcję klawesynową jednej z jego sonat na skrzypce solo. Zupełnie nowe światło na prezentowaną podczas koncertu muzykę rzuca też niezwykły instrument, na którym gra flecistka. Jest to kopia jedynego odnalezionego instrumentu Pierre-Gabriela Buffardina – związanego z dworem drezdeńskim wirtuoza fletu, zaprzyjaźnionego z Bachem i jego rodziną.

23 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, Gliwice, ul. Kościelna

„…made in Leipzig”

Calmus Ensemble (Niemcy)

Anja Pöche – sopran

Stefan Kahle – kontratenor

Tobias Pöche – tenor

Ludwig Böhme – baryton

Manuel Helmeke – bas

w programie: J. S. Bach. J. Ch. Bach, J. Ch. Altnikol, J. G. Schicht, E. F. Richter, G. Schreck, F. Mendelssohn, E. Grieg, R. Wagner, Ch. T. Weinlig, M. Reger

Po wieloletnich staraniach udało się zaprosić do Gliwic jeden z najbardziej renomowanych zespołów wokalnych – Calmus Ensemble. Tworzą go wychowankowie słynnej lipskiej Szkoły św. Tomasza. Swoimi licznymi, entuzjastycznie przyjmowanymi na całym świecie koncertami i nagraniami, zespół niezmiennie dowodzi, że można zachować najwyższy poziom, niezależnie od tego czy wykonuje się muzykę bardziej czy też mniej poważną. Artyści przyjadą do nas bezpośrednio po kolejnym amerykańskim tournee i zaprezentują niezwykły program, swoisty kalejdoskop 800-letniej muzycznej historii Lipska. Znajdą się w nim największe nazwiska, jak Bach, Mendelssohn czy Schumann, a obok nich muzyka wielu innych mistrzów związanych z kościołem św. Tomasza, Gewandhausem i lipskim konserwatorium. 

24 lipca, godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna

Koncert oratoryjno-kantatowy

Estravaganza Consort&Players

Aleksandra Zamojska - sopran

Anna Zawisza - sopran

Helena Poczykowska - alt

Piotr Szewczyk - tenor

Andrzej Zawisza – bas, kierownictwo artystyczne

w programie: J. S. Bach - Oster-Oratorium BWV 249, Magnificat BWV 243.

Krakowski zespół Estravaganza Consort&Players podbił serca festiwalowej publiczności po raz pierwszy dwa lata temu. Stało się to za sprawą brawurowego wykonania dwóch bachowskich kantat i Mszy F-dur. Tym razem, jak na zwieńczenie jubileuszowej edycji przystało, przywiezie do Gliwic dwa spośród największych arcydzieł wokalno-instrumentalnych Jana Sebastiana. To muzyka przeznaczona na dwa najważniejsze święta roku kościelnego: Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ma więc niezwykle uroczysty charakter, podkreślony bogatą i efektowną obsadą: pięciogłosowego zespołu wokalnego, któremu towarzyszy orkiestra złożona z trąbek, obojów, obojów d'amore, smyczków, kotłów i basso continuo.

Projekt dofinansowano z budżetu Miasta Gliwice oraz ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2019.

Portal PelniaKultury.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Tagi: festiwal Gliwice Gliwicki Festiwal Bachowski muzyka

PDF Print